12 de desembre del 2010

Gata sobre la teulada de zinc calenta: ens deixa freds

Rigola enceta el Lliure de Gràcia amb un drama de Tennessee Williams, bé en realitat és un dramon amb totes les lletres i en majúscules. Una dona enamorada d'un home que l'odia, perquè ell no ho sap però no la podria estimar encara que volgués, s'ha quedat en el record de l'amic de l'ànima mort. Un pare que reneix per tornar al pou en pocs minuts, les convencions poden fer més cruel els últims instants de la vida d'algú? I una tríada de convencions i poder que formen la mare i l'altre fill amb la seva dona. Tres rebels que criden contra tres silenciosos adaptats de "fem veure que aquí no ha passat res". Doncs aquests ingredients que fan una bomba, Rigola els ha desactivat, creant una distància entre sentiment i personatge que no vaig entendre ahir. Només Benito (el pare), Carreras (Brick) i Muntsa Alcáñiz (la mare) se salven, al meu parer, perquè deixen anar sentiment autèntic. Alguns continguts, com la mare, altres més desesperats, però reals. L'altra parella la vaig trobar transparent. La Chantal Aimée és un tema a part, tenia moments de tot, però més de recitació que no pas de passió i aquí de passió n'hi havia d'haver molta! Tot plegat, però, quadrava molt bé amb l'escenografia (Glaenzel no falla mai), freda, poètica, amb el neó recordant-nos "Why is it so hard to talk?", el leitmotiv del drama. La música del piano decadent, escaient, la il·luminació, sublim. Només li faltava una mica de sentiment a la direcció d'actors. Un plaer, però tornar al Lliure de Gràcia després de tants anys tancat, i, encara que sigui així, també de veure què fa l'Àlex Rigola, que continua sent un dels grans per mi.

7 comentaris:

  1. Crec que la gran errada del muntatge és la Chantal, que no té força per encarnar un personatge que destila un sentiment de culpa i de no saber que fer per aconseguir que el seu home l'estimi. I això que li han recortat el paper, aquesta versió guanya més protagonista el pare i el fill que no a la versió original on el protagonisme recau en la Gata...

    Jo l'he vista dos cops, i crec que es veu diferent des de la part dreta de la platea, molt millor, que des de la part esquerra, perquè l'il.luminació et mostra sombres i no pas cares.

    Ara espero tornar divendres a veure Lupa... tinc moltíssimes ganes!

    ResponElimina
  2. Ostres Butaques, tens raó, però no volia tampoc carregar-me la Maggie, que crec que és bona actriu, però em costa, a mi personalment. Jo era a l'esquerra de la platea i tot això la il·luminació em va encantar!, però potser sí que hi ha molta ombra. Jo, la Gata, no l'havia vist mai al teatre, però tot i això també vaig trobar que la Maggie hi sortia poc, es diu LA GATA no "conversa d'home a home". Ara que em dius això, encara veig més clar que aquí Rigola ha patinat... mira que em sap greu!

    Lupa, el Fin de partida! em va agradar molt, ja diràs què tal, estaré a l'aguait ;)

    ResponElimina
  3. rectifico per no crear confusió: la Chantal és bona actriu, volia dir...

    ResponElimina
  4. PS: Un petit secret: Rigola va escolli aquesta obra per reobrir el Lliure de gràcia sense haver-la llegit i quan ho va fer, no volia que la Chantal interpretés a la Gata, però després de totes les temporades amb la companyia Lliure no va poder treure-se-la de sobre. Llavors la va adaptar per a que tingués menys protagonisme que a l'original.

    PS2: Jo no suporto a la Chantal, no la considero bona actriu...

    ResponElimina
  5. Deunido, doncs... d'acord, la Chantal em va agradar a 2666 i poca cosa més, però em costa dir que és mala actriu (sóc benèvola de mena).

    ResponElimina
  6. la Chantal és tan tan tan que s'allarga com una cam-pa-na i se't fica al cap... jo no entenc com està a la companyia del lliure...
    aix
    Èlia

    ResponElimina
  7. Jo m'ho puc imaginar, ara, hi ha pocs papers que els hagi enganxat, hi estic d'acord. Crec que en són unes quantes de cantarelludes. Fins ara havia pensat que era una tipus d'interpretació en voga, ara ja veig que no... Massa benèvola o no en tinc ni idea.

    ResponElimina