18 de juny del 2010

Platonov, un canalla rus

M'encanten els drames russos, m'encanta Txèhov, m'encata veure com s'ho fan per posar en escenea tot el melodramatisme d'aquest teatre i també veure com ens posem en la pell d'aquesta societat decadent, mai prou lluny de la nostra, desgraciadament.

A Platonov ens trobem amb un personatge arrogant, canalla, mal carat i, així tot, totes li cauen als peus. La dona bleda (C. Pastor), la dona casada amb l'amic (E. Gelabert), la muller/mama que l'espera per al descans del guerrer (Machi), la dona intel·lectual, lliure (M. López). Rússia es desintegra mentre Platonov (Arquillué) va assenyalant les febleses d'estafadors i d'hipòcrites que tenen pes dins la política del país. Diu que respecte a tothom i després se'n riu. S'odia a ell mateix i és incapaç d'estimar els altres.

Aquesta obra de joventut de Txèhov no té potser la profunditat d'altres, però no deixa de ser interessant sobretot pels papers de les dones que, sorprenentment, estan molt ben perfilades. Sobre el muntatge em va agradar l'escenografia i quan miro qui l'ha fet ho entenc, Max Glaenzel, sempre encertat, fa que els teatres grans no es mengin l'espectacle, sinó que li donin profunditat, tot el que contrari del que comentàvem en l'anterior post. Tampoc vull oblidar la bona direcció i els més de quinze actors que treballen en conjunt i brillen també en conjunt. Gràcies a tot això decadència, abisme, amor i mort arriben a un acord força perfecte.

4 comentaris:

  1. Molt d'acord amb tu, Marina, amb l'escenografia i amb el text. No puc dir el mateix dels actors, però! Sort que l'Arquillué i la Mònica López estiren del carro. Tot i que haig de dir que l'Arquillué tampoc és de les vegades que l'he vist millor...

    ResponElimina
  2. Sí, ja vam comentar que hi havia potser diferències d'interpretació entre barcelonins i madrilenys... però altres cops m'ha semblat més impostat. Aquí m'ho vaig ben empassar ;)

    ResponElimina
  3. Vaig veure aquest adptació l'any passat a Madrid i la vaig trobar mostruosament bona. Gran Arquillué i Mònica Lòpez que broden els seus papers. Per mi la menys creïble és la Machi, que després de la seva gran interpretació a 'La Tortuga de Darwin', vaig trobar poc creïble aquí la seva interpretació...
    Et deixo la meva crítica que vaig fer fa un any, per si t'interesa:
    http://butaquesisomnis.blogspot.com/2009/04/platonov.html

    ResponElimina
  4. Gràcies Butaques ara me la llegiré! De fet jo era a Madrid quan la feien i ja em va venir el cuquet, sort d'haver-ho pogut veure a Barcelona, sí.

    ResponElimina